Ekonomisk och teknisk förvaltning

SBC (Sveriges BostadsrättsCentrum) är föreningens ekonomiska, administrativa och tekniska förvaltare. SBC är specialiserade på att förvalta bostadsrättsföreningar och har funnits sedan 1921.

Det innebär att vi i föreningen har ganska mycket med SBC att göra. Det är dem du kontaktar för en felanmälan. De kan skicka reparatörer, fastighetstekniker och specialister av olika slag. En gång i veckan tittar en fastighetstekniker till huset.

SBC sitter också på mycket information om den ekonomiska administrationen och kan svara på frågor som t ex:
Jag saknar min avgiftsavi, hur får jag en ny? Varför har jag fått en påminnelse? Hur registrerar jag autogiro? Vad är fastighetsbeteckningen för vårt hus? Jag har sålt min lägenhet under året, kan jag få en kontrolluppgift?

SBC får av styrelsen löpande information om överlåtelser, d v s när lägenheter i föreningen köps och säljs, och registerar pantsättningar för resp lägenhet. Därför är det SBC som tar fram kontrolluppgifter och skickar ut till samtliga som sålt under det gångna året, i lagom tid inför deklarationen.

En jättebra webbplats för dig att använda är SBC Hemma. Där kan du hitta dina avier och se dina registrerade betalningar.
Du loggar in med ditt mobila bankID.

I SBC Hemma kan du hantera dina vanligaste ärenden, som:
- se avier och betalningar
- få fakta om bostaden (ägarinformation, panter och bostadsekonomi)
- få fakta om föreningen (t ex organisationsnummer, registrerad styrelse)
- se dokument för föreningen (t ex årsredovosningar, ekonomisk plan, stadgar)
- göra felanmälan
- ansöka om tillstånd att hyra ut i andrahand

Om du hellre vill ringa eller maila: SBC kundtjänst öppet vardagar 7-21, tel 0771-722 722, kundtjanst@sbc.se